Så er vi hjemme igjen, etter å ha tilbragt siste uka i juni i Sälen for femte år på rad.dag0Karas eiere tok seg en tur til Spania, så Kara fikk bli med oss. Hun var også med da hun var 5 måneder gammel, i 2013. Vi var på plass i Sverige søndag ettermiddag, og tok en tur i slalåmbakken før middag, fotball og kveldstur med Cheryl og Bree. Cheryl tok turen fra USA for tredje gang, og hennes Bree var med for andre gang.

dag1Bilde 1 ovenfor: Marika Andersson.

Mandag morgen var det tradisjonell tur opp Kungsleden. Her går vi opp til et fjellvann, før noen går tilbake – mens andre fortsetter på en lenger runde. Jeg var allerede utslitt etter første morgen med tre hunder, så vi gikk tilbake til hytta for å spise lunsj.

dag1 – KopiBilde 2 ovenfor: Pia Cederberg.

Etter lunsj ble det sosialiseringsaktiviteter i bunnen av slalåmbakken. Vi delte oss i to ringer, og i hver ring fikk én og én hund fokuset. Hunden skulle oppsøke menneskene i ringen på eget initiativ, og fikk ros og belønning når de gjorde det. Anton tok det så bra og lett som jeg regnet med, men han har godt av det uansett. Kara er noe mer forsiktig, men fikk en god opplevelse. Selv om gjengen min ikke er voldsomt begeistret for “inntrengere,” så er det helt okei å dele Cheryl og godteri med Bree (bilde 3 ovenfor).

På kvelden samlet vi oss på SkiLodge i Lindvallen, hvor vi skravlet hund et par timer. Vi hadde så tenkt til å gå over til O’Learys for å se England-Island, men de stengte visst 21 på mandager de da…. Dermed tok vi turen til Ingela, Simon, Marika, Cheryl og Sara (phu ;)) sin hytte.

dag2Tirsdag morgen var det klart for spor. Vi var litt tidlig ute, og tok oss en tur opp i snøen mens vi ventet. Snø i juni er herlig! Mest fordi det allikevel er varmt i luften, og man lett kan stikke av fra snøen når man vil 😉 Kara skulle få prøve sporruta først. Ruta vår var ikke av de beste, fordi vi lot nybegynnerne komme i gang først. Kara nølte litt, men fant målet til slutt. Deretter prøvde jeg med Anton og Kaspar i samme rute, og de tok den veldig bra.

Etter lunsj ble det litt enkle aktiviteter igjen, før vi også denne kvelden samlet oss for teori nede i Lindvallen.

dag3
Bilde 2 ovenfor: Marika Andersson. Bilde 3, 4 og 5 ovenfor: Pia Cederberg.

Onsdagen har også fast tradisjon – agility i Malung, på Malungs kennelklubb.
Hovedsakelig er det bare gøy, og alle får prøve seg frem, både med agility og rallylydighet. Kennelklubben serverer oss lunsj og kaker, og dagen avsluttes med en uhøytidelig agilitykonkurranse. Kaspar fikk prøve seg, og han ble faktisk med på hele banen, selv om han måtte bortom publikum et par ganger. Da det var Anton sin tur “jagde” jeg de andre hannhundene til andre siden av gjerdet. Han er så fokusert, så det hadde kanskje gått fint, men jeg trenger en ekstra ro og trygghet, ellers blir det bare tull. FULL fart som vanlig, og litt for kjapp forbi et par hinder. Men det ble ingen feil, og jeg fikk han fint tilbake i løypa. Det resulterte i en flott 2.plass  😀

Vi var ikke tilbake i hytta før nærmere klokka 18, så vi hadde en utrolig deilig og slapp kveld med bare en liten kveldsrunde.

dag4Bilde 1 ovenfor: Marika Andersson.

Torsdag fikk vi “sovmorgon” før en liten økt 11:30. Været var dårlig, og etter noen øvelser med alle tre hundene, dro vi til Sälen for å handle. Under ettermiddagsturen møtte jeg på en seksbent hund i fjellet (bilde 2 ovenfor) 😉 På kvelden samlet vi oss i hytta til Ingela & co for skravling og fotballkamp. Veldig hyggelig kveld!

dag5Bilde 2, 3, 5 og 6 ovenfor: Marika Andersson.

Mange reiste i løpet av torsdagen, så vi var en liten gjeng som var klare for langtur fredag morgen. 08:30 var vi på plass ved Hundfjället og la i vei. Klokka 11 stoppet vi ved Skogsäterstugan for lunsj, før vi fortsatte. Da vi ankom parkeringsplassen hadde vi lagt bak oss 12,98 kilometer på nøyaktig 5 timer. En flott tur! Ekstra gøy at jeg ikke merket noen forskjell på de tre hundene – både 3,5-åringen, 4,5-åringen og 9-åringen fullførte uten problem.dagolearysDet var spådd dårlig vær denne dagen, men vi fikk kun noen få dråper i løpet av turen. Derfor var jeg innstilt på å dra rett til Kungsleden for den årlige photoshooten ved det kule treet. Og tror du ikke – da vi satt oss i bilen åpnet himmelen seg 😉 Så sta som jeg er skulle det bli bilder uansett, og det ble det, selv om de er kjempestusselige i forhold til tidligere. Slike ting irriterer meg dessverre mer enn jeg skulle ønske, så neste år skal anledningen benyttes ved første gode anledning – om det så blir det første vi gjør ved ankomst.

dagolearys – KopiFredag kveld var den gjenværende gjengen endelig klare for O’Learys og fotballkamp. Jeg hadde gledet meg hele uka, og det levde virkelig opp til forventningene med god mat og seier til Wales over Belgia.
Lørdag morgen kjørte vi vestover igjen, fornøyde etter en fin uke. Nå aner ikke hvor jeg er i “verden” neste år, men KooikerCamp er allerede skrevet opp i kalenderen 🙂IMG_1752

 

 

 

